TipTopTand

“Je kunt alles goed geregeld hebben, ik wil het ook geregeld hóuden.”

Peter Voncken

“Doctor, hoe lang bent u nu bezig met uw praktijk? Heeft u bereikt wat u wilde bereiken?” Dit waren de exacte woorden die ervoor zorgde dat de praktijk van Peter Voncken (TipTopTand) in een stroomversnelling terechtkwam. “Na tien jaar hard werken in mijn praktijk aan huis opende deze patiënt mijn ogen. Ik besefte dat de praktijk niet meer uitstraalde wat ik kon en wilde bereiken”. Het bleek het zetje in de juiste richting. De ‘huiskamerpraktijk’ werd ingewisseld voor een vrijstaand pand. Een behandelkamer werden er twee en later werden het er vier. Tien jaar in de tandheelkunde werd vijfendertig jaar.

Na zijn studie belandde Peter in Grubbenvorst, een dorp net boven Venlo. “Het was destijds een drama om een tandartspraktijk te starten. Ik was nummer 587 op de lijst om naar een praktijk te gaan kijken, dus ik startte een vrije vestiging. Bord in de tuin, een tandartsstoel in huis, nul patiënten en dan kijken wat er gebeurt.

“Op een bepaald moment liepen we vast qua capaciteit, terwijl ik wel de ambitie had om te groeien en m’n patiënten de beste behandelmethoden aan te kunnen blijven bieden”. Peter besloot uit te breiden. In de praktijk zijn nu één mondhygiëniste, vier preventie-assistentes en twee receptionistes werkzaam. Zijn vrouw, die hij tijdens zijn studie in Nijmegen leerde kennen, is praktijkmanager. Patiënten kunnen in de praktijk terecht voor tandheelkundige behandelingen, implantologie en orthodontie.

Aandacht voor elkaar en voor de patiënt

Ondanks de groei van de afgelopen jaren is er één duidelijke constante in de praktijk van Peter: zijn team. “De laatste collega is zo’n tien jaar geleden binnengekomen. We kunnen lezen en schrijven met elkaar”. Hun geheim? “Luisteren naar elkaar. Vaak hebben de dames betere ideeën dan de tandarts. Dat moet je (h)erkennen. Ik ben veel bezig met behandelen en dan heb je daar soms weinig oog voor, maar vooral mijn vrouw is goed in het uitsteken van haar voelsprieten. En we hebben een duidelijke regel: áls er iets is spreken we het vandaag nog uit. En we praten met elkaar, niet over elkaar. De ontspanning is duidelijk zichtbaar. Het is heel fijn dat patiënten ons daar regelmatig complimenten over geven”.

De tandarts reikt alleen de opties aan. Het plan maak je sámen met de patiënt

Aandacht voor de patiënt is minstens zo belangrijk. “Iedere patiënt verdient een plan. Soms komen mensen al dertig jaar bij de tandarts, zonder te weten hoe ze er eigenlijk voor staan. Dan heeft de tandarts wel het plan in zijn hoofd, maar deelt dat niet met de patiënt. Dat vind ik een kwalijke zaak. Het plan maak je sámen met de patiënt. De tandarts reikt alleen de opties aan. Dat draagt mijn team ook uit.”

De touwtjes in handen houden

Ondanks een soepel lopende praktijk, dacht Peter regelmatig aan de toekomst. “Als je je praktijk op termijn wilt gaan overdragen moet je daar tien jaar van tevoren over na gaan denken. Anders komt er ineens iemand binnen die je praktijk wil overnemen en dan ben je er niet klaar voor. Dat past niet bij mij. Ik wil de touwtjes in handen houden. Want je kunt alles goed geregeld hebben, ik wil het ook geregeld hóuden.”

Tegelijk zijn er steeds meer randzaken zijn die energie kosten die hij liever in de tandheelkunde steekt. “Er zijn zoveel protocollen en richtlijnen en het jaarlijks updaten daarvan kost heel wat uurtjes. Toen kwam dat telefoontje van De Tandartsengroep.

Kruisbestuiving

Mijn praktijk stond niet te koop, maar ik had wel een duidelijk idee over de toekomst. Ik werd uitgenodigd om een keer in een praktijk in Blerick te komen kijken hoe het in z’n werk ging. De nadruk lag op het feit dat er niet veel hoeft te veranderen in de praktijk, of voor het team. Ik kon me heel snel vinden in het concept. Je bent vaak het wiel zelf aan het uitvinden, maar als de kennis ergens anders al aanwezig is, dan kun je van elkaar leren. Als hoofdvisiteur van de KNMT zie ik regelmatig met eigen ogen hoe de ervaring van collega’s werkt als kruisbestuiving.”

Er waren wel een aantal absolute randvoorwaarden. “Alle jaren dat ik nog werk, wil ik dat mijn team behouden blijft en gewaardeerd wordt zoals wij dat doen. Dat vond ik zeer belangrijk. Ik kon ook met m’n technieker blijven werken waar ik een jarenlange relatie mee heb en de materialen blijven gebruiken waar ik graag mee werk. Wat ik duidelijk merkte is: je blijft zelf ‘heer en meester’ in de behandelkamer. Dat is heel prettig.”

De Tandartsengroep

TipTopTand is sinds 1 maart 2022 aangesloten bij De Tandartsengroep. “Veel personeelszaken en alle betalingen zijn nu bij de groep ondergebracht. Dat is behoorlijk wat minder werk. En ook toen ik recent een weekje ziek was, werd direct aangeboden om een vervanger voor mij te sturen. Dat was echt heel erg fijn. We weten nu dat als er iets voorvalt er snel iets geregeld kan worden. Voor het team is er in zekere zin niks veranderd, terwijl tegelijk hun werk voor de langere duur gegarandeerd is. Ik kan over een paar jaar een dagje minder gaan werken. Dan zorgt de groep ervoor dat er een collega bij komt.

Andere collega’s kan ik vooral aanraden: maak een plan! Bepaal wanneer je wat geregeld wilt hebben. Als je de mogelijkheden kent, kun je ook gerichte keuzes maken en weet je vooral wat je niet wilt. Dat is heel prettig. Als je daar pas over na gaat denken als je 65 bent, ben je echt te laat.”

Adresgegevens

TipTopTand

TipTopTand
 

We maken graag kennis met je

Naar contact